Heren 1 wint Noord-Hollandse derby tegen Spaarnestad: 3-0

15 oktober 2022

Afgelopen zaterdag speelde heren 1 de uitwedstrijd tegen Spaarnestad. Coach Mark Schoonen startte met Guido Spooren, Kjeld Broekema, Arend Jan Hobelink, Dwin Brouwer, Lesley Kef, Wouter Slim en libero Joris Burger. Dwin Brouwer en Kjeld Broekema scoorden meteen aan de buitenkant en dankzij 4 fouten bij Spaarnestad moest het op 10-5 voor Zaanstad naar de time-out grijpen. Die voorsprong werd op de serve van Arend Jan Hobelink uitgebouwd naar 17-10. Daarna merkten we dat Spaarnestad over een ervaren diagonaal in de persoon van Bart Vlasblom beschikte. Hij legde meer durf in zijn aanval en serve, waardoor Mark Schoonen op 17-14 naar een time-out moest grijpen. Daarna kon Zaanstad het verschil op 4 punten houden en op het eind door 3 aanvalspunten van Kjeld Broekema zorgen voor setwinst met 25-19. Zaanstad had gedomineerd door 17 aanvalspunten te scoren.

In de tweede set ging Zaanstad met dezelfde opstelling door, terwijl Spaarnestad wat wijzigingen doorvoerde, waardoor ze aan de leiding gingen met 6-4 door scores van Bart Vlasblom en Jary Kroon. Rond 10-10 waren er een aantal lange rally’s, waarop vooral Lesley Kef tot scoren kwam. In de lange rally’s liet Joris Burger zien dat hij als libero veel stabiliteit in het Zaanse spel bracht. Zaanstad kon de voorsprong daarna uitbouwen doordat Guido Spooren attent was aan het net, net als Wouter Slim. Kjeld Broekema kon weer het laatste punt binnenslaan: 25-19. Deze set had Zaanstad aan 11 aanvalspunten genoeg door de hoge foutenlast bij Spaarnestad.

Ook in de derde set bleef Zaanstad met dezelfde opstelling spelen en bouwde een kleine voorsprong op, ondanks 3 aanvalspunten van Bart Vlasblom. De aanvalslijn van Zaanstad nam daarna het initiatief over. Vooral Lesley Kef begon nu op stoom te komen. Eerst neutraliseerde hij 2 aanvalsscores van Jary Kroon door zelf met de aanval te scoren en daarna kon op zijn serve Kjeld Broekema scoren. Op 24-19 leek de set beslist, maar Spaarnestad vocht terug en door 2 Zaanse fouten werd het nog even spannend: 24-22. Maar Lesley Kef maakte de set af met een harde aanval. Zaanstad had vooral door eigen 15 aanvalspunten het verschil gemaakt

Zaanstad had uiteindelijk een zakelijke overwinning op Spaarnestad geboekt en kon zich gaan voorbereiden op de wedstrijd tegen VCVeenendaal op zaterdag 15 oktober in Koog aan de Zaan.

Andre Triep