De wedstrijd waar ik niet bij was

25 oktober 2022

Disclaimer: dit verslag bevat een benadering van de waarheid. Of niet.

Terwijl de oude VW camper zijn grenzen opzoekt en met zo’n 120 km/u over de Belgische snelweg vliegt start in Amsterdam de wedstrijd tussen US heren 3 en Zaanstad heren 3. Zoals altijd een beladen wedstrijd. Een echte derby zo u wilt. Daarbij is vanwege de overstap van Olaf van US naar Zaanstad deze wedstrijd extra beladen.
Op een CO2 verantwoorde manier begeven de teamleden zich in de richting van de Amstelcampus. Van elektrische fiets en elektrische auto tot aan de elektrische treinen van de nationale trots: de Nederlandse Spoorwegen. Deze laatste gooit echter direct al roet in het eten door geplande werkzaamheden.
In de eerste set hebben we het gelijk moeilijk. We krijgen de service van US maar moeilijk onder controle. En ook onze eigen blokkering laat te wensen over, waardoor de Amsterdamse aanvallers gemakkelijk tot scoren komt. Zo staat er al snel een 25-16 op het scorebord voor de hoofdstedelingen.
In de tweede set roept coach Ronald de Boer zijn team tot de orde:”Mannen, we zullen ervoor moeten werken. We krijgen het niet cadeau!”. Met hard werken, en zo nu en dan een tikje geluk, wordt met minimale marge de tweede set binnengesleept. Dit belooft een echte slijtageslag te worden.
Het vuur van de tweede set lijkt in de derde set even te doven. US heeft weer de overhand. Ook de derde set blijft achter in Amsterdam. US is met 76 gescoorde punten hard op weg naar de 100 terwijl wij op 62 punten blijven steken.
In set vier weten we iets meer te overtuigen. Timo of Olaf speelt het midden iets meer aan. Met effect. Naast dat Rogier en de andere midden hun puntjes meepakken op midden wordt ook de Amsterdamse blokkering uit elkaar gescheurd. De 19-25 setwinst biedt perspectief voor de vijfde set.
Die vijfde set maken we nog spannend. We zijn nu zo ver gekomen. Verliezen is onacceptabel. Toch is de setwinst niet evident. Ook de vijfde set gaat met hard werken nipt naar de Zaanse kant. US blijft een team waar we grote moeite mee hebben. Het feit dat ze over de hele wedstrijd genomen zes punten meer scoorden dan wij bewijst dat eens te meer. Maar na een aantal jaar in Amsterdam verloren te hebben kunnen we eindelijk weer een winstpartij bijschrijven in de annalen van het derde Zaanse mannenteam!