Jongens A1 op sterk internationaal toernooi in Apeldoorn (2)

2 januari 2023

Dag 2

We konden lekker uitslapen en schoven om 10 uur pas aan bij het ontbijt. Dit natuurlijk nadat wij onze jarige Matthijs uitbundig hadden toegezongen! Met het busje gingen we naar de hal en daar kwamen Tim en Luuk ons weer versterken. De lunch werd opgehaald en daarna mochten wij het in de verliezerspoule tegen Vollido uit het pittoreske Hendrik-Ido-Ambacht opnemen. Vollido was in de competitie (waarin ze maar 6 wedstrijden speelden) gepromoveerd van de hoofdklasse naar de Topklasse in de regio West. Op papier waren ze dus hoger geplaatst dan wij. Het technisch niveau van onze wedstrijd was wat minder, maar spannend werd het wel. In de eerste set startten we met een slim punt van 131 en 4-2 voor, maar we maakten daarna veel fouten, zodat op 5-9 een time-out van Wouter nodig was. Halverwege de set waren er 2 geweldige reddingen van Tim en Luuk nodig om in de race te blijven. Toch kwamen we achter en was er een inhaalrace met de serve nodig. Uiteindelijk mocht Matthijs met een ace de set beslissen: 26-24. In de tweede set ging het gelijk op, waarbij het opviel dat onze aanvallers bijna alles diagonaal sloegen, terwijl er rechtdoor ruimte was om via het blok te scoren. Toch namen we bij de big points een voorsprong van 23-21. Vollido vocht zich terug naar 23-24. Wij scoorden 2 matchpoints op 25-24 en 26-25, maar konden die niet afmaken en Vollido kwam op 1-1 met 26-28.

Gezellig een spelletje doen en even lunchen en daarna weer vertrekken naar de andere hal. Hier namen wij het op tegen het team van Taurus, die hiervoor gewonnen hadden van PDK Huizen. De eerste set, was het qua volleybal spannend, maar dat was niet terug te zien in de punten. We verloren deze set met 19-25. Net als de avond ervoor waren wij de laatste set ontketend. Met een strakke serve en tactische ballen werd er veel druk gelegd bij de tegenstander en hier volleybalde zij zich dan ook niet onderuit. We wonnen deze set met 25-22. Daarna met avondeten op ons schoot juichten wij Vollido toe naar een gelijkspel tegen PDK. Hierna was de spanning toegeslagen, want iedereen uit de poule kon nog eerste, laatste en alles daartussen worden. De tussenstand was Taurus op 3 punten, wij en Vollido op 2 punten en PDK Huizen op 1 punt.

Met die gedachte startten wij de laatste wedstrijd van de avond tegen PDK Huizen, die we ook al in de competitie tegen kwamen en toen slechts 1 set van ze wisten af te snoepen. Nu startten we met 2 aces van Luuk en hadden een lichte voorsprong tot 6-6. Daarna nam PDK de voorsprong over, maar met sterk serveren van weer Luuk en Vigo kwamen we op 17-14 voor. Door sterk serveren van Joel en goed verdedigen werd het 23-18 voor ons en we pakten door onze werklust dan ook brutaal de eerste set met 25-20. In de tweede set startten we door 2 aces van Luuk weer met een voorsprong:  (4-1). Daarna werden we wat slordiger en pakte PDK een voorsprong met 10-12. Op 14-16 startte Sven met een sterke servicebeurt, die eindigde op 19-16. En wij gingen de big points in met een 20-18 voorsprong. Een van hun betere serveerders ging daarna naar de achterlijn voor de opslag. Hij begon met 2 aces. Daarna werd het rommelig: 4 dubbelfouten werden gegeven voor ballen die uit het andere veld in ons veld kwamen, terwijl wij het punt eigenlijk al hadden gescoord. Daardoor wonnen zij deze set met 25-20 en werden wij naar de strijd om de plaatsen 9 t/m 12 verdreven. Toch kijken de mannen vol genoegen terug op hun prestaties op dit toernooi. Veel leerzame wedstrijden! We waren klaar om het donderdagochtend weer tegen Vollido op te nemen, deze keer in een afvalrace.

Wordt vervolgd

Wouter Slim (als coach langs de lijn) en Andre Triep (als analist thuis achter de livestream)