Heren 1 speelt voor de beker tegen het Topteam Orion

17 januari 2023

Woensdagavond 18 januari gaat het om 20:30u gebeuren. We spelen dan in de 1/8 finale van de nationale beker tegen Orion heren 1, een van de topploegen in onze eredivisie en het is mooi om 3 Noord-Hollanders terug te zien: Jannes van der Ham (mid), Robin Ottenhof (mid), Mats Bleeker (libero). Er speelt natuurlijk een vierde Noord-Hollander (Rob Jorna) bij Orion, maar die is nog herstellende van een operatie. Het drietal zal worden vergezeld door een keur aan topspelers uit binnen- en buitenland.

Op de spelverdeling is Stijn Held een vaste waarde, maar Liam McCluskey (België) heeft bij Maaseik ook veel geleerd van Joel Banks. Maar laten we eerst even naar de buitenlandse aanvallers kijken. Adam White (Australië) is in 2009 aan zijn Europese carrière begonnen bij Orion en speelde daarna in Duitsland, Italië en Frankrijk. Sinds 2019 is de 33-jarige Australiër terug in Doetinchem en is daar een vaste waarde die heeft bijgedragen aan landskampioenschappen. De man die dit jaar vaak de meeste punten scoort is diagonaal Samuli Kaislasalo. De 26-jarige Fin is via België en Griekenland naar Doetinchem gekomen. Een andere belangrijke buitenlander is de 39-jarige Braziliaan Edson Felicissimo, die passend en aanvallend goed uit de voeten kan. Hij is al lang in Europa, waar hij 1 jaar in Zwitserland, 7 jaar bij verschillend clubs in Frankrijk, 2 jaar in België en 2 jaar in Nederland speelde (Rivium Rotterdam, Lycurgus), dus een echte wereldburger.

Dan zijn er natuurlijk de andere Nederlanders: good old Jasper Diefenbach (mid), Beau Wortelboer (mid), Colin Zuidgeest (p/l), Jasper Wijkstra (p/l). De technische staf is vol ervaring: als hoofdcoach de ervaren oud-international Dirk Sparidans, de assistent-trainers zijn Eric Maan en Marinus Wouterse. De fysiotherapeut is de ervaren Bas van Bemmelen en natuurlijk mijn ervaren collega-manager Chris Merkx. Maar nooit de data-analist vergeten. Dat is Damy Hillen.
De mannen van Orion hebben een zwaar programma. Afgelopen woensdag speelden ze een spannende wedstrijd in de Europese Challenge Cup. Die wedstrijd verloren ze met 1-3 (27-25, 23-25, 21-25, 22-25). Aanvallend scoorden ze meer punten (52 tegen 47) dan het Griekse Panathinaikos Athene, maar in de 2e t/m 4e set deed de eigen foutenlast ze naast de winst grijpen. Wel werd Samuli Kaislasalo topscorer met 24 punten. In de uitwedstrijd hopen ze het beter te doen en eventueel via een golden set door te gaan. Afgelopen zaterdag speelde Orion in de Eredivisie tegen het Talentteam Papendal en won na een flitsende start in de eerste set (via 7-2 en 11-4) snel met 25-16, 25-19, 25-18, zodat ze energie konden sparen voor de wedstrijd tegen ons.

En ja, voor onze eigen Zaanse jongens zal het hard werken worden, maar in de competitie blijkt dat juist tegen de sterke tegenstanders het beste in de jongens boven komt. We zullen het zien en hopen op veel publiek. De toegang in het Topsportcentrum Koog aan de Zaan, Wezelstraat 7, Koog aan de Zaan is gratis.

Andre Triep