De Zaanse Super Saturday startte met de kampioensbeker voor Jongens C

Wim van der Weide
Geschreven op
6 april 2023

Op zaterdag 1 april was er een prachtige Zaanse Super Saturday in ons Topsportcentrum met een aantal kampioenschappen en afgeladen tribunes. En het einde van de dag was ook spetterend met een topwedstrijd van heren 1 dat kampioen Tilburg versloeg en een feest van dames 1.
Verder alle aandacht voor jongens C. De Zaanse jongens waren al officieus kampioen na de overwinning op Compaen JC in Oostzaan. Daar wonnen ze met overmacht: 8-25, 18-25, 23-25 en 10-25 (0-4). De discipelen van de trainers Iwan Hendriksen en Robbert van den Broek lieten thuis in onze hal in Koog aan de Zaan zien hoe dominant ze dit seizoen zijn. Tegen Spaarnestad jongens C2 werd het weer een grote overwinning: 4-0. Daarna werd de kampioensbeker uitgereikt en konden de jongens hun feestje vieren.
Laten we terugkijken op het hele seizoen. In de eerste helft (voor de Kerst) speelden ze in de 1e/2e klasse jongens. Ze wonnen toen de wedstrijden tegen Simokos, Madjoe en Spaarnestad JC3 met 4-0. En vaak met grote cijfers. Tegen Compaen lieten ze toen nog wel eens een setje liggen (eerst uit 3-2 winst en later thuis 3-1 winst). Lastiger hadden ze het tegen de boys van De Where (uit 3-1 winst en thuis de nederlaag met 3-1, maar wel met meer gescoorde punten dan de tegenstander). De Where werd uiteindelijk 3e in de poule en Zaanstad 2e achter de Boemel, dat kampioen werd. Thuis wonnen onze jongens nog wel van de Boemel met 3-2 (met een vijfde set die ze met 15-4 wonnen), maar in de uitwedstrijd tegen de Boemel leden ze hun enige 4-0 nederlaag van het hele seizoen. De 2e plaats deed ze naar meer verlangen voor de competitie in de tweede helft (na de Kerst).
In de tweede helft speelden ze eerste klasse en waren de tegenstanders iets sterker. Spaarnestad JC2 en AMVJ/Martinus kwamen ze nu ook tegen, maar onze boys bleken steeds meer te groeien in hun spel. Ze startten op 14 januari tegen Simokos uit en verloren daar de eerste set met 10-25. Het bleek hun enige zwakke moment. Uiteindelijk wonnen deze wedstrijd met 3-1. Daarna wonnen ze alle wedstrijden met 4-0 en altijd met 30 a 40 punten meer gescoord dan de tegenstander. Alleen in thuiswedstrijd tegen Compaen lieten ze bijna een steekje vallen. Ze startten overweldigend met 25-6, denderden de volgende 2 sets door, maar wonnen de 4e set maar net aan met 27-25.
Daarna was het hek van de dam en wonnen ze alle wedstrijden met 4-0 (en ruime setstanden). Wat een groei hebben onze JC-mannen doorgemaakt! Met nog 2 wedstrijden te spelen (uit en thuis tegen AMVJ/Martinus) zijn ze al kampioen. Van eeuwige 2e naar eeuwige 1e? Gefeliciteerd mannen, zorg voor een mooi einde van een mooi seizoen.
Andre Triep

Terug naar het nieuwsoverzicht