De klassieker van de Zaanstreek

20 maart 2023

Op het moment van schrijven is de een na belangrijkste klassieker van dit weekend in de Amsterdam Arena bezig. De klassieker van de Zaanstreek is minimaal net zo beladen als de 190ste editie van Ajax-Feyenoord. Wat deze streekderby misschien nog wel smeuïger maakte, is dat we vorige week verrast werden door de wedstrijdfoto’s van Compaen tegen Rijswijk. Niet omdat de Oostzaners in Rijswijk de wedstrijd met 3-1 wonnen, maar dat onze ex-trainer/coach Mark Schoonen langs de kant stond bij de zeerovers. Naast Berghuis, Vermeer en Cruijff nu dus ook Schoonen op het lijstje. Maar goed, nu over de wedstrijd, want daar valt veel over te schrijven.

Na een ietwat rommelige opstart van de warming-up wordt er 5 minuten na de oorspronkelijke starttijd begonnen. In een opvallend volle sporthal schieten de lange mannen van Zaanstad hard uit de startblokken. Harde sprongservices afgewisseld met geplaatste floatjes zorgde ervoor dat de mannen in het lichtblauw lastig hun sterkste aanvallers konden bedienen en in de eerste set leek er nog geen vuiltje aan de lucht. De sets die erna werden gespeeld zijn een afspiegeling van dit seizoen. Wisselvallig. Na een set winnen lieten onze gelegenheidscoaches Rene en Ronald  (Waarvoor dank heren!) de zelfde mannen staan, die vervolgens nagenoeg kansloos de volgende set verliezen. De frustratie van onze wispelturige spel werd gevoerd door tientallen dubieuze beslissingen van de scheidsrechter, die zich met recht de man of the match mag noemen. Waar een voetbalwedstrijd ‘doodgefloten’ kan worden, had ik dat nog niet meegemaakt in een volleybalwedstrijd, tot gisteren. Meerdere malen per set stond 1 van de 2 volledige teams bij de stoel om verhaal te halen. Maar toch wel meer in het voordeel van Compaen. Overigens speelde Compaen ook gewoon een sterke wedstrijd en was het voor de neutrale toeschouwer -naast wat onnodige kinderachtige kreten- een heel vermakelijke wedstrijd die na 5 sets in het voordeel van de zeerovers werd beslist. Een zuur gevoel overheerst omdat we voor ons gevoel de winst verdient hadden, maar volgens de eerste official zeker niet. Volgende week de bittere nasmaak wegspoelen met een winst op Vives!

Rueben

Foto’s: John van Geenen